Een andere veelgestelde vraag is of elektrische vrachtwagens (EV’s) een ecologisch stickerlabel nodig hebben in Duitsland en Frankrijk. De korte oplossing is dat elektrische auto’s normaal gesproken geen ecologisch stickerlabel nodig hebben in beide landen. Omdat elektrische auto’s geen directe uitlaatgassen genereren, zijn ze uitgesloten van de beperkingen die betrekking hebben op traditionele vrachtwagens. In zowel Duitsland als Frankrijk worden EV’s over het algemeen beschouwd als milieuvriendelijk Milieusticker Duitsland en Frankrijk kopen en worden ze aangemoedigd als onderdeel van de grotere promotie van duurzaamheid. Sommige steden bieden zelfs extra voordelen, zoals lagere tolgelden of toegang tot gebieden met lage emissies, voor eigenaren van elektrische vrachtwagens, waardoor ze een haalbare keuze zijn voor standaard auto’s op gas of diesel.
Voor veel autobezitters vragen de ecologische stickerlabels zich ook af of ze enig effect hebben op de wederverkoopwaarde van een auto. Het antwoord is dat hoewel het ecologische stickerlabel zelf mogelijk niet rechtstreeks van invloed is op de wederverkoopwaarde van een auto, het bezitten van een auto die voldoet aan hoge ecologische eisen, het uiterlijk ervan voor potentiële klanten zeker kan verbeteren. Naarmate de vraag naar schonere, veel zuinigere auto’s toeneemt, worden auto’s met milieuvriendelijke of emissiearme stickers wellicht als de voorkeur beschouwd. Kopers die hun ecologische impact willen minimaliseren of beperkingen in gebieden met lage emissies willen voorkomen, kopen waarschijnlijk veel eerder een auto die is uitgerust met een positief ecologisch stickerlabel.
Een van de meest voorkomende problemen voor auto- en vrachtwagenbezitters is of het ecologische stickerlabel voor alle auto’s nodig is. In zowel Duitsland als Frankrijk geldt dat niet alle auto’s een ecologisch stickerlabel nodig hebben, maar dit hangt voornamelijk af van het gebied of de stad waarin de auto wordt gereden. In Duitsland hebben bijvoorbeeld niet alle steden Umweltzonen en is de vraag naar een stickerlabel alleen geschikt op locaties waar deze gebieden worden opgelegd. In Frankrijk wordt het Crit’Air-stickerlabel vooral opgelegd in grote steden en hebben niet alle gebieden het stickerlabel nodig. Niettemin wordt altijd aangeraden om regionaal beleid te onderzoeken voordat u naar een specifieke locatie reist om boetes en kosten te voorkomen.
Niettemin zouden sommige bestuurders van hybride vrachtwagens, die zowel elektrische als verbrandingsmotoren bevatten, zich kunnen afvragen waar ze staan met betrekking tot het ecologische stickerlabel. In zowel Duitsland als Frankrijk ondergaan hybride auto’s precies dezelfde lozingscriteria als traditionele vrachtwagens. Als de uitlaatgraad van de vrachtwagen hem certificeert voor een stickerlabel van lager niveau (geel, rood of geen), dan zal de hybride auto zeker dezelfde beperkingen ondergaan als een gewone vrachtwagen op gas of diesel. Niettemin, als de hybride auto voldoet aan de normen voor een stickerlabel van hoger niveau (milieuvriendelijk), zal hij zeker toegang krijgen tot gebieden met lage emissies, net als elk ander type groene auto.
Een andere gebruikelijke vraag is hoe lang de ecologische stickerlabels geldig blijven. In zowel Duitsland als Frankrijk gelden de stickerlabels voor de levensduur van de vrachtwagen, zolang de lozingsvereiste ongewijzigd blijft. Niettemin, als een auto wordt omgebouwd met een gloednieuwe motor die zijn uitlaatgassen aanzienlijk vermindert, kan hij in aanmerking komen voor een gloednieuw, veel wenselijker stickerlabel. Anders wordt de uitlaateis van de auto over het algemeen vastgesteld op het moment van inschrijving en blijft het stickerlabel geldig zolang de auto functioneel is. Dit maakt de procedure redelijk eenvoudig voor auto- en vrachtwagenbezitters, omdat ze zich niet druk hoeven te maken over het regelmatig vernieuwen van het stickerlabel.
Een van de meest constante zorgen onder autobezitters in Duitsland is: “Waarom heb ik een ecologisch stickerlabel nodig?” In Duitsland worden deze stickerlabels de “Umweltplakette” (ecologisch stickerlabel) genoemd en zijn ze vereist voor het rijden in bepaalde gebieden met lage emissies. Deze gebieden, “Umweltzonen” genoemd, zijn gemarkeerde locaties in verschillende steden waar de luchtkwaliteit een topprioriteit is. Het stickerlabel biedt de mogelijkheid om auto’s te classificeren op basis van hun uitstootvereisten, die worden gecontroleerd door het Euro-uitlaatsysteem. Auto’s die voldoen aan de uitstootvereisten van Euro 4, Euro 5 en Euro 6 krijgen normaal gesproken een milieuvriendelijk stickerlabel, waardoor veel van deze gebieden toegankelijk zijn. Niettemin kunnen auto’s die niet aan specifieke ontladingscriteria voldoen, een geel, rood of zelfs helemaal geen stickerlabel krijgen, waardoor hun toegankelijkheid tot de gebieden wordt beperkt. De functie achter deze wet is om luchtverontreiniging te minimaliseren, met name in steden met veel webverkeer, en om het gebruik van schonere, veel milieuvriendelijkere auto’s aan te moedigen.